2023年8月18日金曜日

すみすみ ステージ240 攻略 (エリア12) すごい旗を立ててクリア

 エリア12では缶入りクッキー🍪が登場。

今回はその最終ステージ、ステージ240の攻略を書いていきます。

私自身はエリア12はすべて旗を立ててクリア済みなので、すごい旗を立ててクリアを目指してみました。(ビッグスイーツが2つになる)





ということで、まずはビッグスイーツが1つ(通常)でも2つでも使えるやり方を。

・ビッグスイーツが移動する時に+2バルーンが追加される場合があるので利用(残りのターン数が増える)

・スコアを増やせない時は缶入りクッキーの残り数字を減らしていく

・缶入りクッキーを間に挟んで間接的にビッグスイーツにつながるすみすみを片付けてもスコアにならないが、缶入りクッキーが片付くターンだけはスコアになるのでそれも利用(わかりにくいので後のプレイ画面でまた言います)

・すみすみが変化する系or集まる系のとくぎ利用

あたりですね。


ここからプレイ画面を載せていきますが、通常のクリアを目指している人にも参考になる点があればと思います。


まず最初の画面↓

まず、4ターンでビッグスイーツが移動します。

今回ここまで特に何もなし。

あまり何もできないのでとりあえずとくぎ。

いつもほぼとかげ(水色)のとくぎを使ってます。ランダムなとかげの周辺がとかげに変化します↓

ちょうどいいところが変化してくれました。

とかげ(水色)をタップするとサークルドラムになりました↓

このドラムは放っておいても特に何もなさそうなので、さっさと使ってしまいます。

少し残りスコアが減ってきました&缶入りクッキーの残り数も減ってきました↓

今回は+2バルーンが出てきました。(多分コンボが続いた方が(ビッグスイーツに接しているすみすみを連続して片付けた方が)出やすいっぽい)↓

タップ回数が増えます↓

↑そしてこの画面ですが、左手前のとかげ(水色)2匹を片付けると、左手前の缶入りクッキーが片付きます。この時、缶入りクッキーが片付くおかげで、接しているすみすみは片付いてないけどスコアが増えます。

そして、缶入りクッキーが片付くと自然とドラムを作れる状態になりやすいです↓

左手前のチャイロコグマ(の特殊版ですが)(茶色)を片付けるとラインドラムができます。(ビッグスイーツが移動してしまうとこの状態が崩れてしまう可能性があるので、サークルドラムやレインボードラムが作れるまで集めるのは諦めてさっさと片付ける)

ラインドラムができました↓

あまり何もできないのでラインドラムを単独で片付けました(缶入りクッキーの残り数が減る&ビッグスイーツの隣の列なのでスコアが入る)↓

また+2バルーンが手に入ったりしつつ、缶入りクッキーの残り数が減ってきました↓

また1つクッキーの缶が片付きました↓

とかげ(水色)がたくさんいるのでとにかく集めます↓

これでとかげ(水色)のレインボードラムが作れます。

通常のクリアを目指す場合は何でもいいのですが、すごい旗を立ててクリアを目指す場合はドラムを奥に作ったほうがいいです

ここでさらにとかげのとくぎ使用。ちょうどいいところが変化してくれました↓

また奥にドラムを作りました↓(ちなみに、ビッグツイーツに接していれば、レインボードラムを作るだけでそこそこスコアがもらえます)

ここから、手前の方のレインボードラムを奥に移動させます。(チョコも利用してベスト効率で移動できました)

残りタップ可能回数もそこそこ、レインボードラムもいいところに置けました。(なぜこうするかというと、2個目のビッグスイーツが落ちてきた時に缶入りクッキーが全て復活してしまうから。奥のスペースなら安全)

この時、みかんぼうや(オレンジ)が若干多かったので、集めてラインドラムにしてみました。

さらに、ちょうどとかげ(水色)も勝手にたくさん集まったのでこのあとのターンでレインボードラムにしました↓(缶入りクッキーがある程度片付いていればそれほど運が良くなくてもこんな感じに)

で、1つ目のビッグスイーツが片付きました↓

ラインドラムの方が缶入りクッキーに変化して消えてしまう位置にあるのを忘れていましたが、むしろその方が都合が良かったので問題なし(だと思う)。レインボードラムの方はちゃんと計算して残る位置に置けました。

ちなみにここからは3ターンでビッグスイーツが移動するようになってしまいます。+2バルーンがもらえる確率も減るような気がします。

ですが、運よく(なのかわからないけど)もらえました↓

とかげ(水色)の数も増えてきたのでここで中央右に単独で存在しているレインボードラムを片付けます。↓(地味に残りスコアが減りました)

そして、ここまできたら奥に2つ繋げて置いておいたレインボードラムをタップして片付けます↓(ここでさらに+2バルーンがもらえてありがたかった)

これでかなりスコア的にクリアが近づいてきました。

ここでスコアに繋がらないのが非常に惜しいですが、チョコが増えたりしても仕方ないので左の缶入りクッキー2つを片付けてしまいます。

若干途中飛ばしましたが、地道にやりました↓

やま 銀閣寺’20風(ピンク色)がちょうど集まったのでラインドラムを作ります。

ここまででレインボードラムを片付けたり色々していたおかげでとくぎのメーターがMAXになっているのでまた使います↓

ここでとかげでレインボードラムを作ってもスコアに繋がらないので1ターン置きたくなりますが、色々と悪い方の可能性を考慮してとりあえずドラムを作りました↓

みかんぼうやが勝手に集まってくれました(運がいい)

せっかくなのでそれもドラムにしておきます。(+2バルーンをタップできてタップ数も増えるし)

このつながったドラム3つをタップしてクリアしました。


というわけでこんなところで。


すみすみ攻略一覧(ステージごと)→https://hana00000.blogspot.com/p/blog-page_27.html



2023年8月14日月曜日

The Game “Factory idle” My play record in a long term

 I started to play “Factory idle” in last June or in early July 2021.

This is my play record of it.


Link: Factory idle


◆Attention◆

✔︎I’m not good at playing these kinds of games very much.

✔︎I often leave this game for months… 

✔︎Sorry for my poor English

 (I’m a Japanese, and Japanese version of this page: https://hana00000.blogspot.com/2021/08/factory-idle.html)


◆Shortly after starting the play

Income is more than $1.4/tick (Research centers 🟦 are available)


◆1 month later (from the start)(purchased : Engine & Kilofactory & Research center 3)
July 26th, 2021


Actually, you can proceed with this game smoothly for the first month.

In this picture, Iron, Steel, Plastic, Electronics, Gun, and Engine are produced.

I used research points and get all products except iron.

I sell Engines mainly and sell Guns in the open space.

The layout is not efficient, I know.


I have no image, but I bought “Kilofactory” and use it exclusively for research.

Total income is $1-2 million/tick.(I have no images…)


◆2 months later(purchased : Megafactory & Tank & Diesel refinery)
August 29th, 2021



▲Megafactory

I sell Tanks and do research. (Research center 3 🟧)

The layout of Research centers is provisional, but that of tanks are not bad, I think.

Upgrades are like this↓



Saving money, I buy upgrades little by little.

In the middle of upgrades, balance of each production volume is not good.

For example, look at the Engines.

Producing Engines requires aluminum, steel and electronics, but steels are not enough because of lack of upgrades.

In the image above, efficiency of Engine maker is 75% because of steels. 

I want to produce 8 Engines and use 4 for producing Tanks, but only 6 are produced actually.

So, I put three conveyors after Engine maker, and connected one conveyor to Engine seller and two conveyors to Tank assembly.
(To sell: 2, to use for producing tanks: 4)


“Factory” ↓


The layout is not beautiful, but balances of upgrades are good. (I haven’t upgraded them very much.)

Upgrades for “Factory” ↓



The last is an image of “Kilofactory”. This layout is unchanged for a long time.



Just researching.

I don’t know how to use the bottom right space.

Income▼
I earn a lot in only “Megafactory” because I introduced Diesel refinery.




◆3 months later (purchased: Gigafactory)
October 2nd, 2021

This is “Gigafactory”.
(Gradually the shape is getting easy to use as you buy more expensive factory …)


The current main force “Megafactory”▼


The layout of Components related to Research became better, 

But the one around Diesel became messy.

This is because of the second time upgrade of conveyor.
(When you put conveyor in three roads and numbers of times of conveyor’s upgrade are 2, products and waste can’t separate properly. Zero, once and 3 times are no problem.)

The current upgrades▼


Diesel refinery produces diesels and waste at a ratio of 2:1.

So, you need to put three conveyors from diesel refinery. (or one conveyor branched out in three)

But, when you have upgraded conveyor twice, this is not going well.

One out of three conveyors produces only Diesels, so you can connect it to Tank seller directly.

The rest two conveyors are not exactly the same.
One produces more Diesels than Waste, and the other produces more Waste than Diesels.

So, I decided to give up on the conveyor which produces more waste,

But I devised about the one which produces more diesels to remove Waste and bring the rest Diesel to Tank seller even a little. (As a result, conveyors around Diesels are messy)

This work is important to increase the income.


The current income▼



◆4 months later (After putting Components in Gigafactory)
November 1st, 2021


Upgrades were progressed to some extent.


The total income were increased, too.



5 months later
December 1st, 2021

Nothing special.
Actually, I didn’t play it much.

So, Money and Research points only.


◆6 months later
January 4th, 2022

Shortly after this, finally I get Rocket.

I’m playing it in my spare time, so …





◆7 months later(Purchased : Rocket components)
February 3rd, 2022

It’s been a while since I get Rocket components.


There are Rockets in the bottom of the image.

And also, I upgraded Research center up to max in some factories.


◆8 months later
March 1st, 2022


Nothing special.

◆9 months later
April 6th, 2022



I upgraded Research center up to max in all factories.

Now I can use Research points and get “Chronometer” and “Clean engines”, but I’ll save the points and get “Quality center” first.


◆10 months later
May 3rd, 2022



◆11 months later(Purchased : Quality Center)
June 2nd, 2022


There are a pink component and a light blue one in upper center.

Pink one is Quality lab and the light blue one is Research center 4.

You can get many Research points if you bring Engines to Qualith lab, but now actually it doesn’t work in the image💧

So, the income of Research point didn’t increase very much.

But I could get “Chronometer” and "Clean engines”.


Upgrades▼



◆1 year later
July 5th, 2022



◆1 year and 1 month later (This way of notation may be not popular, but I take it)
August 10th, 2022

I upgraded conveyors for the 3rd time, only in “Gigafactory”.

And now I make efficient use of Quality lab and Research center 4.


And then, thanks to the upgrade, three conveyors from Diesel refinery became to separate the products and Garbages properly.


By the way, I’ll update this article irregularly after here.

◆1 year and 3 months later
September 28th, 2022


I changed the layout of “Megafactory” significantly for the first time in a year.
(I saved the money and put Rockets and Research center 4.)





◆1 year and 5 month later
November 3rd, 2022

I put more Research center 4 in Gigafactory.

I also put upper Rockets.





◆1 year and 11 months later
June 4th, 2023

I played this game for the first time in a long time.

The number of times I upgraded Conveyor : 
 “Factory” ; 1
 “Kilofactory” ; 2
 Others ; 3

I put more Research centers 4.

And I put Rocket in “Factory”, too↓




◆2 year and 1 month later
August 7th, 2023


I put more Quality labs and now earn a lot of Research points.

Factory▼


Look at the upper right conveyor in the image.
It’s too long. lol

Now Rockets are transported to the upper Tank seller, too.(The income in “Factory” increased.)


◆2 years and 2 months later
September 3rd, 2023

I put more Quality labs in Megafactory and Gigafactory.

Gigafactory▼ (I think this is a pretty efficient layout. two Tank sellers, two Rocket assemblies of 100% efficiency and 8 Quality labs)


Income▼



◆2 years and 3 months later
October 3rd, 2023

I have saved quite Research points for Drone.


In Megafactory, I upgraded many components to earn more money by Tanks and Rockets while I put more Quality labs to earn more Research points. (Loss of money has decreased.)

Megafactory▼



◆2 years and 4 months later (purchased: Drone)
November 1st, 2023

Finally, I got it.

Drone components are red.





※I occasionally update this article


Play “Factory idle”→Factory idle

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